Ktoś oglądał Musa (2017) ?

Lothar.❂
Administrator
Muzy jako 7 Istot które próbują zaistnieć w naszej rzeczywistości, trudny film ale zaskakująco dobry.

Uwielbiam hiszpańskie kino, a poezja, no cóż, moc poezji istnieje.
satie
6 dni temu
ocenił(a) ten film na: 10

Piękne, metaforyczne kino, poezja ma wielką moc, jest to ponad racjonalizm. Tłumaczenie poezji na język zrozumiały to profanacja i oby muzy przyszły po tych, którzy nie szanują poetyki. Uważam za stosowne obronę psychiki, a co za tym idzie poetyki umysłu, przed szubrawcami i szarlatanerią profanującą psyche. James Hillman stworzył człowieka na nowo, i zrobił to lepiej niż Bóg, założył kamieniom okulary, włożył w zepsute werki serce. Poezja to nie byle co, to coś ważniejszego od nauki, tak jak poeci są ważniejsi od racjonalizmu. To jest poziom wyżej, wszystko zawyżają, wszystko. Percepcję człowieka, bo ta jest żadna. Poezja ma wielką moc, a poeci nie umierają nigdy. Jako jedyni.

http://www.filmweb.pl/film/Musa-2017-760907/discussion/Uwielbiam+hiszpa%C5%84skie+kino%2C+a+poezja%2C+no+c%C3%B3%C5%BC%2C+moc+poezji+istnieje.,3001923

Re: Ktoś oglądał Musa (2017) ?

Lothar.❂

Re: Ktoś oglądał Musa (2017) ?

Lothar.❂

Re: Ktoś oglądał Musa (2017) ?

amigoland
W odpowiedzi na pojawiła się wiadomość opublikowana przez Lothar.❂
Lothar.❂ napisał/a
[...]

Nie oglądałem, ale mam kawałek filmu z muzą...Hehehe.

Re: Ktoś oglądał Musa (2017) ?

Lothar.❂
Ciekawy film grozy >;)) Muzy nie są takie słodkie i właściwie kto się o nich dowie to.... długo nie pożyje, a i koniec nie będzie zabawny bo lubią cierpienie. Ale to tylko oprawa, mająca skusić fanów klimatów >;)) Podstawą jest to że we snach poeci doznają natchnienia od MUZ i piszą poezje, która nie jest ich autorstwa i która zawiera prawdziwe "czary" to znaczy myśli które żyjąc pośród ludzi, dają Muzom wejście do naszego świata. Skusili mnie :) to kino hiszpańskie z jajkiem :) Może nawet przeczytam książkę która była podstawą dla scenariusza :)

Trzynasta dama
José Carlos Somoza
Tłumaczenie: Bogumiła Wyrzykowska
Seria: Salsa
Wydawnictwo: Muza

Salomonowi Rulfo, bezrobotnemu profesorowi literatury, śni się wielki biały dom i okrutne morderstwo dokonane na młodej kobiecie. Wizyty u lekarza nie przynoszą efektu. Później okazuje się, że morderstwo widziane przez bohatera we śnie wydarzyło się naprawdę kilka miesięcy wcześniej, choć Salomon nigdy o nim nie słyszał. Zdjęcia znalezione w Internecie pozwalają mu odszukać istniejący faktycznie dom i rozpocząć odkrywanie tajemnicy. Przed bramą domu natyka się na piękną kobietę, z którą od tego momentu będą splątane jego losy. Raquel przeżywa identyczne jak Rulfo sny i tak samo stara się dociec ich znaczenia. Poszukiwaniom powiększającego się kręgu bohaterów towarzyszą pojedyncze wersy poezji, na które natykają się w różnych miejscach. Powoli staje się jasne, że kluczem do rozwiązania zagadki jest sama poezja, wersety stworzone przez Dantego, Pertrarkę, Miltona, Blake'a, Beaudleire'a. Niewinne wersety klasycznej poezji mają moc przemiany rzeczywistości i zniszczenia człowieka.

http://lubimyczytac.pl/ksiazka/50217/trzynasta-dama

Re: Ktoś oglądał Musa (2017) ?

Lothar.❂
Administrator
Umysł jest dla siebie
Siedzibą, może sam w sobie przemienić
Piekło w niebiosa, a niebiosa w piekło.
Mniejsza, gdzie będę, skoro będę sobą,

John Milton – Raj utracony

Bowiem lepiej być władcą w piekle, niż sługą w Niebiosach

John Milton – Raj utracony

 tam bezpieczni w blasku wschodu Słońca
Zmyjemy z siebie ów mrok, a łagodne
Powietrze miękkim balsamem zagoi
Rany powstałe z gryzących płomieni.

John Milton – Raj utracony

W życia wędrówce, na połowie czasu,
Straciwszy z oczu szlak niemylnej drogi,
W głębi ciemnego znalazłem się lasu.

Dante Alighieri – Boska komedia

Ty, który wchodzisz, żegnaj się z nadzieją.

Dante Alighieri – Boska komedia

A kto na ziemi po krótkim przechodzie
Bez wieńca sławy położy się w grobie,
Ten tyle śladu zostawi po sobie,
Co dym w powietrzu, co bańka na wodzie.

Dante Alighieri – Boska komedia

Re: Ktoś oglądał Musa (2017) ?

Lothar.❂
Administrator
O, groźna, groźna nocy!
Niech nad puszczą uśpioną –
Gdy ja zamykam oczy –
Twoje gwiazdy zapłoną.

William Blake Wróżby niewinności

Zobaczyć świat w ziarenku piasku,
Niebiosa w jednym kwiecie z lasu.
W ściśniętej dłoni zamknąć bezmiar,
W godzinie – nieskończoność czasu.

William Blake Wróżby niewinności

Zegar odmierza godziny głupstwa, ale mądrości nie mierzą zegary.

William Blake Zaślubiny Nieba i Piekła

    Atrakcyjne myśli należą do oszustów.

    Gdyby udało się otworzyć drzwi percepcji,
    wszystko ukazałoby się człowiekowi takim,
    jakim jest – nieskończonym.

    Głupiec i mędrzec nie widzą tego samego drzewa.

    Kochajcie boski ludzki kształt
    W Żydzie i w poganinie
    Gdzie Miłość z Miłosierdziem trwa
    Tam Bóg ma swe świątynie

        William Blake Boski wizerunek

    Ludzie trafiają do nieba nie dlatego, że opanowali swoje namiętności, rządzili nimi lub ich nie mieli, ale dlatego, że kultywowali rozumienie świata i ludzi.

    Miłość nie pragnie, aby jej dogadzano, ani nie stara się wcale o własną wygodę; lecz troszczy się o dobro innych i buduje Niebo pośród piekielnej rozpaczy

William Blake

Re: Ktoś oglądał Musa (2017) ?

Lothar.❂
Administrator
    Błogosławiony dzień, miesiąc, rok, godzina, miejsce, chwila,
    gdy zostałem więźniem tych dwojga błyszczących oczu.
        Źródło: Sonet XLVII

    Być może, niegdyś miłość była rzeczą
    Słodką; może, nie pomnę. Ale teraz
    Goryczy pełna.
               Źródło: Sonet CCCXLIV, tłum. Jalu Kurek

    Jeśli to nie jest miłość – cóż ja czuję?
    A jeśli miłość – co to jest takiego?
    Jeśli rzecz dobra – skąd gorycz, co truje?
    Gdy zła – skąd słodycz cierpienia każdego?
        S’amor non è, che dunque è quel ch’io sento?
        Ma s’egli è amor, perdio, che cosa et quale?
        Se bona, onde l’effecto aspro mortale?
        Se ria, onde sí dolce ogni tormento? (wł.)
        Źródło: Sonet CXXXII, tłum. Jalu Kurek

    Pokoju nie znajduję, choć nie wszczynam wojny,
    boję się i mam nadzieję, płonę i jestem jak z lodu.
        Źródło: Sonet CIV

    Widziałem tu na ziemi anielskie uroki
    I niebiańskie piękności (...).
        Źródło: Sonet CXXIII w: Poezye t. III, wyd. Gebethner i Wolff, Lwów 1898, s. 227, tłum. Adam Asnyk.

Inne

    Kto bierze rzeczy zbyt cienko, gubi wątek.

    Ktoś, kto o innych źle mówi, potępia siebie samego.

    Miło jest spróbować.

    Miłość złych ludzi kończy się zawsze nienawiścią.

    Nie jest mocno zakochany ten, co dobrze potrafi opowiadać o miłości.

    Rzym nie upadnie zwyciężony przez wroga; żadne stworzenie ludzkie nie dostąpi takiego zaszczytu, żaden lud nie będzie mógł się tym pochwalić. Czas pokona Rzym, wśród pustkowia ruin zestarzeje się on i stopniowo rozpadnie cząstka po cząstce.

Francesco Petrarca

Re: Ktoś oglądał Musa (2017) ?

Lothar.❂
Administrator
W odpowiedzi na pojawiła się wiadomość opublikowana przez Lothar.❂
 A w duszy mej pogrzeby bez orkiestr się wloką, w martwej ciszy - nadziei tylko słychać jęk..

Charles Pierre Baudelaire – Kwiaty zła

Zabijam się, bo czuję, że jestem nieśmiertelny(...)

Charles Pierre Baudelaire – Kwiaty zła

Życie to szpital, w ktorym wszystkich chorych trawi pragnienie zmiany łóżka. Ten chciałby cierpieć koło pieca, a tamten ufa, że wyzdrowieje przy oknie. Zdaje mi się, że tam, gdzie mnie nie ma, byłbym zawsze szczęśliwszy i sprawa przeprowadzki jest przedmiotem ciągłych dyskusji z moją duszą. ... I wreszcie moja dusza wybucha i krzyczy, jakże rozsądnie: "Gdziekolwiek, gdziekolwiek, byle poza ten świat!

Charles Pierre Baudelaire – Pisma. Sztuczne raje

Zawsze doznawałem dwóch sprzecznych uczuć – strachu przed życiem i zachwytu nad życiem.

Charles Pierre Baudelaire

(...) A Ty, o Boże, Panie mój, spraw w swojej łasce, abym złożył parę pięknych rymów, co pozwoliłoby mi uwierzyć, że nie jestem ostatnim z ludzi, że nie jestem gorszy od tych, którymi gardzę!

Charles Pierre Baudelaire – Paryski splin

Nie wiedzieć nic, niczego nie nauczać, nie chcieć niczego, nie czuć nic - spać i ciągle spać: to dzisiaj moja chęć jedyna. Nikczemne to, obmierzłe, ale uczciwe życzenie...

Charles Pierre Baudelaire – Kwiaty zła

W miłości najbardziej przeszkadza mi to, że jest zbrodnią, której się nie da popełnić bez wspólnika.

Charles Pierre Baudelaire – Pisma. Sztuczne raje

Marzenia! zawsze marzenia! A im bardziej ambitna i delikatna dusza, tym dalej marzenia unoszą ją od rzeczywistości. Każdy człowiek ma w sobie porcję przyrodzonego opium, wciąż wydzielaną i wciąż się odnawiającą; a ile można - od narodzin do śmierci - naliczyć godzin wypełnionych realną przyjemnością, działaniem zdecydowanym i skutecznym? Czy kiedykolwiek będziemy tam żyli, czy kiedykolwiek zamieszkamy w tym obrazie, który wymalowała moja fantazja, obrazie podobnym tobie?

Charles Pierre Baudelaire – Paryski splin

Re: Ktoś oglądał Musa (2017) ?

Lothar.❂
Administrator
James Hillman (ur. 12 kwietnia 1926, zm. 27 października 2011) – amerykański psycholog mieszkający w Connecticut. Nawiązywał krytycznie do psychologii Carla Gustava Junga. Jego psychologia jest nazywana politeistyczną. Rozwijana przez niego od przeszło czterdziestu lat psychologia archetypowa wyrasta w pewnej mierze z dokonań Carla Gustava Junga (Hillman był jego uczniem, a potem przez długi czas dyrektorem programowym Instytutu C.G. Junga w Zurychu), jakkolwiek – w swej zasadniczej części – zawiera wątki wobec nurtu analitycznego zdecydowanie krytyczne.

Głównym źródłem inspiracji była dla Hillmana filozofia – poczynając od Heraklita, przez Platona, Plotyna, Proklosa, Ficina (i cały renesansowy neoplatonizm), Vico, Duranda, Bachelarda czy Corbina. Korzystając obficie z dorobku wspomnianych myślicieli stworzył Hillman niezwykle interesującą i oryginalną koncepcję, która całkiem słusznie bywa często stawiana – jako autonomiczna propozycja – w jednym rzędzie z psychoanalizą Freuda i psychologią analityczną Junga.

Pojęcie duszy to centralny temat wszystkich właściwie dzieł Jamesa Hillmana. Próżno jednak szukać u niego jakiejś jednoznacznej, przeprowadzonej zgodnie z drobiazgowymi wymaganiami definicji tego terminu (czy raczej: tego fenomenu). Hillman powiada jednak wielokrotnie, że dusza jest bazowym obrazem i podstawową metaforą każdej prawdziwej psychologii. „Mówiąc o duszy”, pisze, „mam przede wszystkim na myśli pewną perspektywę, a nie substancję; raczej punkt widzenia, a nie rzecz samą”. W innym miejscu dodaje, że dusza, to „nieznany czynnik, który przemienia zdarzenia w przeżycia i umożliwia doświadczenie miłości”. Charakteryzuje też duszę, pisząc o jej intymnym związku ze śmiercią i patologią, o jej religijnej (dalekiej jednak od ortodoksji) proweniencji i o jej imaginatywnej, obrazowej naturze.

Istotne miejsce w rozważaniach Hillmana zajmuje temat duszy świata, anima mundi – psychologia zatem nie powinna ograniczać się do jednostek, lecz poszukiwać przejawów psyche wszędzie, w dosłownym sensie tego słowa.

https://pl.wikipedia.org/wiki/James_Hillman